Szkolenia
PRZECIWDZIAŁANIE PRANIU PIENIĘDZY I FINANSOWANIU TERRORYZMU
w przygotowaniu
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
Weszła w życie ustawa z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Kogo obejmie nowa ustawa i do jakich obowiązków trzeba będzie się dostosować?
KOGO DOTYCZĄ NOWE PRZEPISY:
Ustawa w art. 2. ust 1. wskazuje na podmioty, których dotyczyć ma nowa regulacja. Są nimi instytucje obowiązane.
Do kategorii instytucji obowiązanych ustawodawca zalicza:
- banki, oddziały banków zagranicznych, oddziały instytucji kredytowych, instytucje finansowe,
- spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, krajowa SKOK,
- instytucje płatnicze, instytucje pieniądza elektronicznego, biura usług płatniczych, agenci rozliczeniowi, firmy inwestycyjne, banki powiernicze,
- spółki prowadzące rynki regulowane, fundusze inwestycyjne, zakłady ubezpieczeń, przedsiębiorcy prowadzący działalność kantorową (w tym usługi wymiany walut przez internet),
- pośredników nieruchomości
- w ograniczonym zakresie: notariuszy, adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych,
- przedsiębiorców świadczących usługi w zakresie tworzenia jednostek organizacyjnych, pełnienia funkcji lub umożliwienia pełnienia funkcji członka zarządu spółki, prowadzenia biura wirtualnego,
- przedsiębiorców w zakresie, w jakim przyjmują lub dokonują lub przyjmują płatności w gotówce w wysokości co najmniej 10.000 euro, chociażby w wielu powiązanych transakcjach.
Ustawa nakłada następujące nowe obowiązki:
- wprowadzenie wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej,
- wyznaczenie członka zarządu odpowiedzialnego za wdrożenie procedury i kadry kierowniczej odpowiedzialnej za wykonywanie obowiązków ustawowych,
- przeprowadzanie i aktualizowanie oceny ryzyka,
- stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego, w tym weryfikowanie kontrahentów
- procedura wewnętrznego zgłaszania nieprawidłowości,
- przekazywanie informacji o beneficjentach rzeczywistych-dotyczy wszystkich spółek prawa handlowego poza spółkami partnerskimi i publicznymi spółkami akcyjnymi.
PROCEDURA ZGŁASZANIA NIEPRAWIDŁOWOŚCI
Opracowanie i wdrożenie procedury anonimowego zgłaszania naruszeń (Whistleblowing) w strukturze instytucji obowiązanej to jedno z głównych wyzwań, jakie przewiduje ustawa. Procedura wewnętrznego mechanizmu Whistleblowing opisuje zasady funkcjonowania mechanizmu anonimowego powiadamiania kierownictwa danego podmiotu o nieprawidłowościach występujących w jego strukturach, związanych z naruszeniem prawa oraz obowiązujących procedur i standardów. Idea procedury Whistleblowing jest taka, aby każdy pracownik/kontrahent (tzw. sygnalista lub whistleblower") miał możliwość anonimowego przekazania np. zarządowi lub powołanemu do tego ?compliance officer'owi" informacji o zauważonych nieprawidłowościach za pośrednictwem specjalnego niezależnego i autonomicznego kanału informacji, który pozwala na anonimowość nadawcy.
SZKOLENIE KOŃCZY SIĘ WYDANIEM CERTYFIKATU POTWIERDZAJĄCEGO UCZESTNICTWO.
TERMIN: w trakcie naboru
MIEJSCE: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Zielonej Górze, ul. Żeromskiego 3, sala szkoleniowa
CENA: 240 zł/1 osoby
Zapisy: tel. 68 320 25 89, 68 327 04 19 lub e-mail: biuro@ptezg.pl
Weszła w życie ustawa z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Kogo obejmie nowa ustawa i do jakich obowiązków trzeba będzie się dostosować?
KOGO DOTYCZĄ NOWE PRZEPISY:
Ustawa w art. 2. ust 1. wskazuje na podmioty, których dotyczyć ma nowa regulacja. Są nimi instytucje obowiązane.
Do kategorii instytucji obowiązanych ustawodawca zalicza:
- banki, oddziały banków zagranicznych, oddziały instytucji kredytowych, instytucje finansowe,
- spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, krajowa SKOK,
- instytucje płatnicze, instytucje pieniądza elektronicznego, biura usług płatniczych, agenci rozliczeniowi, firmy inwestycyjne, banki powiernicze,
- spółki prowadzące rynki regulowane, fundusze inwestycyjne, zakłady ubezpieczeń, przedsiębiorcy prowadzący działalność kantorową (w tym usługi wymiany walut przez internet),
- pośredników nieruchomości
- w ograniczonym zakresie: notariuszy, adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych,
- przedsiębiorców świadczących usługi w zakresie tworzenia jednostek organizacyjnych, pełnienia funkcji lub umożliwienia pełnienia funkcji członka zarządu spółki, prowadzenia biura wirtualnego,
- przedsiębiorców w zakresie, w jakim przyjmują lub dokonują lub przyjmują płatności w gotówce w wysokości co najmniej 10.000 euro, chociażby w wielu powiązanych transakcjach.
Ustawa nakłada następujące nowe obowiązki:
- wprowadzenie wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej,
- wyznaczenie członka zarządu odpowiedzialnego za wdrożenie procedury i kadry kierowniczej odpowiedzialnej za wykonywanie obowiązków ustawowych,
- przeprowadzanie i aktualizowanie oceny ryzyka,
- stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego, w tym weryfikowanie kontrahentów
- procedura wewnętrznego zgłaszania nieprawidłowości,
- przekazywanie informacji o beneficjentach rzeczywistych-dotyczy wszystkich spółek prawa handlowego poza spółkami partnerskimi i publicznymi spółkami akcyjnymi.
PROCEDURA ZGŁASZANIA NIEPRAWIDŁOWOŚCI
Opracowanie i wdrożenie procedury anonimowego zgłaszania naruszeń (Whistleblowing) w strukturze instytucji obowiązanej to jedno z głównych wyzwań, jakie przewiduje ustawa. Procedura wewnętrznego mechanizmu Whistleblowing opisuje zasady funkcjonowania mechanizmu anonimowego powiadamiania kierownictwa danego podmiotu o nieprawidłowościach występujących w jego strukturach, związanych z naruszeniem prawa oraz obowiązujących procedur i standardów. Idea procedury Whistleblowing jest taka, aby każdy pracownik/kontrahent (tzw. sygnalista lub whistleblower") miał możliwość anonimowego przekazania np. zarządowi lub powołanemu do tego ?compliance officer'owi" informacji o zauważonych nieprawidłowościach za pośrednictwem specjalnego niezależnego i autonomicznego kanału informacji, który pozwala na anonimowość nadawcy.
SZKOLENIE KOŃCZY SIĘ WYDANIEM CERTYFIKATU POTWIERDZAJĄCEGO UCZESTNICTWO.
TERMIN: w trakcie naboru
MIEJSCE: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Zielonej Górze, ul. Żeromskiego 3, sala szkoleniowa
CENA: 240 zł/1 osoby
Zapisy: tel. 68 320 25 89, 68 327 04 19 lub e-mail: biuro@ptezg.pl
- Oferta szkoleniowa
PDF do pobrania
Formularz zgłoszeniowy PDF do pobrania -
drukuj
drukuj